کربلا در نگاه دیگران
ماجرای حماسه ی عاشورا و آنچه که در واقعه ی کربلا گذشت نه تنها در بین مسلمانان دارای جایگاه ویژه ای است بلکه بسیاری از مسیحیان و اندیشمندان غربی هم از واقعه ی عاشورا به عنوان جریانی مهم و تأثیرگذار در پایداری اسلام یاد می کنند. در کربلا امام حسین (ع) برای پاسداری از دین از هرچه که داشتند گذشتند.
نظرات برخی از اندیشمندان را در رابطه با واقعه ی عاشورا می خوانیم:
جرج جرداق" نویسنده و محقق مسیحی":
فرق على (ع) با معاویه این است كه اصحاب معاویه فریفته جاه و زر و زور، مقام و منصب بودند، ولى یاران امام على (ع) فریفته اخلاق و فضیلت و كرامت او شدند و نمونه آن در اصحاب فرزندانش پدیدار بود كه وقتى یزید مردم را تشویق به قتل امام حسین (ع) و مامور به خونریزى مىكرد، یاران یزید مىگفتند: «كم تهب لنا؛ یعنى چقدر و چه مبلغ مىدهى تا او را بكشیم» اما انصار امام حسین (ع) به او مىگفتند: «یا حسین نموت معك؛ ما با تو هستیم و با تو مىمیریم .» از جمله حبیب این پیر حافظ قرآن به امام حسین (ع) در شب عاشورا گفت: اگر هفتاد بار كشته شویم، سوزانده شویم و پراكنده شویم و سپس جمع شویم و از نو زنده شویم، باز مىخواهیم در ركاب تو جنگ كنیم و كشته شویم .
توماس كارْلایْل " فیلسوف و مورخ انگلیسی":
بهترین درسی كه از تراژدی كربلا می گیریم، این است كه حسین(ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن كردند كه فراوانی تعداد در جایی كه حق با باطل روبرو می شود طور دیگری است و پیروزی حسین(ع) با وجود اقلّیتی كه داشت، باعث شگفتی من است.
واشنگتن ایروینگ " مورخ مشهور آمریكایی":
برای امام حسین(ع) ممكن بود كه زندگی خود را با تسلیم شدن اراده ی یزید نجات بخشد، لیكن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی داد كه او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیّه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشك، روح حسین(ع) فناناپذیر است.
توماس ماساریك " مورخ انگلیسی":
گر چه كشیشان ما هم از ذكر مصائب مسیح مردم را متأثر می سازند، ولی آن شور و هیجانی كه در پیروان حسین(ع) یافت می شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد كه مصائب مسیح در برابر مصائب حسین(ع) مانند پركاهی است در مقابل یك كوه عظیم پیكر